Teatr CST (stara nazwa – Cieszyńskie Studio Teatralne) powstało w 2000 roku. CST to grupa wyrosła z tradycji polskiego teatru alternatywnego oraz teatru akademickiego. Jego bardzo silną cechą jest zespołowość i autentyczność. Oprócz działalności teatralnej osobowość grupy bardzo silnie kształtują działania Stowarzyszenia na Rzecz Odnowy i Współistnienia Kultur „SAŁASZ”, które wyłoniło się spośród członków Teatru. W ramach Stowarzyszenia zrealizowano szereg projektów na pograniczu kulturowym Beskidu Niskiego i Bieszczad oraz na terenie Cieszyna. Projekty te powstały przy wsparciu Fundacji Kultury, Fundacji im. Stefana Batorego i Fundacji Wspomagania Wsi, Funduszu Wyszehradzkiego, Programu Młodzież i Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego.

CST jest laureatem XIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Malta 2003”, na którym teatr został nagrodzony „OFFEUSZEM” jako najlepszy Teatr nurtu Off za spektakl „Wschodzenie” powstały na motywach II i IV części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Za spektakl ten CST otrzymało także m. in. I nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Małych Form Teatralnych w Chodzieży i Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim. CST brało też udział w Festiwalu Teatralnym w Pradze „Next Wave – Następna Fala” (2000), we wszystkich edycjach Festiwalu Teatralnego „Na Granicy” w Cieszynie po 2000 roku oraz w konferencji „Europa Forum” w Lucernie w Szwajcarii (2004), gdzie również zaprezentowało spektakl „Wschodzenie”. Ze spektaklem tym CST wystąpiło m.in na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych w Preszowie na Słowacji (2004, 2005), w Opolu w Teatrze im. Jana Kochanowskiego na Ogólnopolskim Festiwalu – Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska” (2004), w Olecku na Festiwalu Sztuk Alternatywnych ( kilkakrotnie),w Teatrze Małym w Warszawie, w Teatrze „Kana” w Szczecinie oraz w Teatrze „Terminus a Quo” w Nowej Soli ( kilkakrotnie).

Od 2003 roku CST nie bierze udziału w imprezach teatralnych o charakterze konkursowym.

W 2004 roku CST wzięło udział XIV Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Malta 2004”, gdzie CST zaprezentowało nowy spektakl pt. „Droga Żywiecka”. Z „Drogą Żywiecką” CST było także obecne m.in na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Wioska Teatralna” w Teatrze Wiejskim Węgajty, w Ośrodku Teatru Kultur w Morochowie koło Sanoka, na Spec-Projekcie PORTO-FRANKO w Iwano-Frankowsku (Ukraina). W roku 2008 zaprezentowany na Festiwalu „Malta” w Poznaniu został nowy spektakl Studia – „Kavkazkij Priviet”.

Kolejne prace Studia to monodram aktora CST Szymona Pilcha pt. „Historia Konia” wg. „Bystronogiego” L. Tołstoja, spektakl muzyczny „Miasteczko” (aranżacje jazzowe Marcina Żupańskiego) przedwojennych i powojennych piosenek z „miasteczkiem” – „stetl” w tle). Jesienią 2008 roku miała miejsce premiera najnowszego spektaklu CST – spektaklu o Adolfie Bolko Kantorze – przedwojennym mistrzu boksu, żołnierzu, patriocie i społeczniku – pt. „Bolko Kantor”.
W 2009 roku aktor CST Łukasz Matuszek zrealizował monodram „Russkij Ostrov” w oparciu o „Jak zjadłem psa” Jewgienija Griszkowca (premiera – Międzynarodowy Festiwal „Bez Granic” w Cieszynie). W marcu i kwietniu 2010 roku Studio zrealizowało jednoaktówki Antoniego Czechowa – Niedźwiedź, Jubileusz, Oświadczyny – pod wspólnym tytułem „Parady Damsko-Męskie”.

Także w 2009 roku aktorzy Teatru CST wzięli udział w realizacji spektaklu plenerowego „Rabin Macharal i Golem” grupy Asocjacja 2006 (Poznań) Piotra Tetlaka w reżyserii Lecha Raczaka. Spektakl był wykonywany między innymi na Festiwalu Malta w Poznaniu, Festiwalu „Miasto” w Legnicy.